Åpenhetsloven

Åpenhetsloven

Sterner AS er et ledende selskap i Norge som leverer teknologi for rent vann. Innen markedsområdene drikkevann, maritimt, avløpsrensing og akvakultur leverer selskapet innovative og robuste løsninger for rensing av vann. Dette innebærer prosesser, komponenter og komplette systemer rettet mot rensing, gassutveksling, resirkulering, filtrering og desinfeksjon av vann.

Sterner AS består av et team med solid prosjekteringskompetanse og prosjektstyring, og arbeider med markedets mest anerkjente produkter innen bransjen i tillegg til utvikling av egne produkter og løsninger.

Selskapet har sitt hovedkontor i Ski i tillegg til avdelingskontorer i Porsgrunn, Bergen og på Leknes. Sterner AS omsetter for omtrent 300 millioner norske kroner, og har ca.60 ansatte inkludert et stort serviceapparat som strekker seg langs hele Norge for tett oppfølging av anlegg i hele deres levetid.

Sterne rAS er et industriselskap med 30 års erfaring med å ivareta vikte ressurser for menneskeheten og har således over lang tid fokusert på bærekraft i vårt arbeid. Våre ansatte drives av kompetanse, kundefokus og engasjement for å tilby innovative, solide og bærekraftige løsninger for dagens og morgendagens systemer og produkter for rente vann. Våre kunder opererer i både privat og offentlig sektor, og vi leverer i hovedsak i Norge og Norden. Sterner AS har en sammensatt verdikjede, med flere ledd og leverandører. Vi produserer enkelte produkter i Norge, men har hovedsakelig leverandører som leverer produkter til oss fra Europa.

Bærekraftig utvikling, med den sosiale dimensjonen, er høyst prioritert hos oss. Derfor er det et kontinuerlig fokus på den positive virkning på mennesker i vår verdikjede. Gjennom Åpenhetsloven forplikter vi oss til å kartlegge, analysere og gjennomføre tiltak for å redusere risiko i verdikjeden forbundet med menneskerettigheter, korrupsjon, etisk handel og anstendige arbeidsforhold. Dette arbeidet vil belyses i denne redegjørelsen.

Forankring og ansvarlighet i hele organisasjonen er avgjørende

Visjon, verdier og etiske retningslinjer er forankret i selskapet og avdelingene. Det er avgjørende at våre ansatte innehar denne kunnskapen som våre viktigste ambassadører utad, samtidig som at det er grunnleggende for et godt og inkluderende arbeidsmiljø. Rutinene og retningslinjene er forankret i styret og ledelsen, samt kontinuerlig kommuniseres i personalhåndbok, allmøter, nyhetsbrev.

Interne etiske retningslinjer

Sterner har hatt stor vekst de siste årene. Etter en planlagt konserndifferensiering med flere spesialistselskap har vi nå besluttet å fokusere på kjernekompetansen, som er teknologi for rent vann, i ett selskap. Vi har derfor harmonisert interne etiske retningslinjer og tilpasset de til økte krav.  

I løpet 2025 er alle interne etiske retningslinjer iverksatt gjennom forankring i styret, kommunisert til ansatte og implementert i vår personalhåndbok.  

Etiske retningslinjer for leverandører

Etiske retningslinjer for leverandører er blitt utarbeidet gjennom sommeren og høsten 2024. Forankring i styret gjøre underveis, og system og innhold vil bli forankret for ansatte i løpet av H2 2025. Formålet med de etiske retningslinjene for leverandørene er å tilrettelegge for at brudd på menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold og korrupsjon ikke forekommer. De etiske retningslinjene for leverandører er basert på våre interne etiske retningslinjer, samt kravene som fremkommer av Åpenhetsloven.

I tillegg til etiske retningslinjer for leverandører er det utarbeidet et egenerklæringsskjema for leverandører som skal signeres av vesentlige eksisterende leverandører, samt alle nye.

Rutiner for Åpenhetsloven

De siste årene er det gjort noe arbeid for å implementere rutiner for å sikre at bedriften tilfredsstiller kravene i Åpenhetsloven. Arbeidet er intensivert gjennom de 2024 og er forankret i styret og ledelsen, og blir dermed førende for vårt arbeid ved innkjøp. Vi arbeider kontinuerlig med å forankre rutinene gjennom god kommunikasjon, organisering og opplæring.  

Videre er det etablert en arbeidsgruppe for Åpenhetsloven, som består av Innkjøpssjef og

HMS & Kvalitetsleder, Arbeidsgruppen har jevnlige statusmøter for å gjennomføre risiko- og aktsomhetsvurderinger, samt oppfølging av leverandører og partnere. 

Risikovurderinger, et grunnleggende arbeid for åpenhetsloven

Gjennomføring av intern risikovurdering i Sterner AS

Trygghet for våre ansatte på jobb er vår høyest prioritet, og derfor er god HMS planlegging og oppfølging kritisk i vår drift. Vi opererer i industrier som har fysisk arbeid med maskiner og utstyr som iboende inkluderer risikofaktorer som eksempelvis personskader på arbeidsplass. Sterner AS har ansatte bosatt i Norge, men bruker også utenlandsk arbeidskraft gjennom underleverandører. Dette er noen av risikoene vi har vurdert gjennom den interne risikovurderingen. 

I rutinene våre for drift av selskapet ligger det kontroller for vernerunder, lønnsjustering, overtidsbruk, ulempetillegg, hviletid og et varslingssystem. Varslingsrutiner og medarbeiderundersøkelser er innlemmet i selskapet.  

Ved oppstart av arbeidet med Åpenhetsloven og risikovurderinger, ble det gjennomført en egenevaluering. Risikoen vurderes fortløpende av bedriften, og kriteriene er basert på OECDS risikomodell, denne beskrives i neste delkapittel.   

Risikovurdering av leverandører og verdikjede

Risikovurdering av innkjøp er avgjørende i kartleggingen av om det finnes brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår verdikjede, og fremkommer også av Åpenhetsloven §4 første ledd bokstav b. Sterner AS har forståelse for at vi handler produkter og fra leverandører i land der risikoen anses som høyere.  

Kartlegging av verdikjedene og gjennomføre risikovurderinger er i gang. Prosessen for risikovurderinger bygger på OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. I tillegg er det utarbeidet et kartleggingsverktøy for risiko. Kartleggingsverktøyet legger således vekt på leverandørrisiko og egenrisiko. Med leverandørrisiko menes risikoen leverandøren har knyttet til særlig bransje/produkt og land de opererer i. Egenrisikoen handler om omsetningsbeløpet vi handler av leverandøren. Som en del av kartleggingsarbeidet det det sendt selvdeklareringsskjema til leverandører basert på leverandørens bransje og lokasjon, og svarene fra leverandørene er inkorporert som en del av risikovurderingene. En del av spørsmålene var knyttet opp mot våre etiske retningslinjer, samt følgende temaer:  

  • Menneskerettigheter  
  • Arbeidsmiljø, HMS, arbeidsforhold og ansettelsesforhold  
  • Klima og miljø  
  • Land- regions operasjons område  
  • Antikorrupsjon Økonomi og Kvalitetsledelse  


Gjennom risikovurderingene har arbeidsgruppen analysert og prioritert åtte selskap med høyest leverandørrisiko og egenrisiko, og dermed fulgt opp disse med konkrete handlinger og tiltak, beskrevet i neste delkapittel. Følgende kriterier ble vurdert og rangert etter risiko basert på OECDs risiko modell: 

0-9 Alle forhold som i risikomatriksene er merket grønt har lav risiko og kan aksepteres uten at det trengs å gjøres tiltak 

10-19 Alle forhold merket gult: risikoreduserende tiltak bør iverksettes hos leverandør og Sterner skal overvåke at tiltak utføres 

20-29 Alle forhold merket oransje er høye og tiltak må iverksettes innen kort tid, eller Sterner AS må vurdere å utføre revisjon, følge opp tiltak og vurdere om leverandør kan godkjennes, eventuelt vurdere å terminere kontrakt 

30-256 Alle forhold merket rødt: Sterner AS må straks ta kontakt med leverandør og be om redegjørelse for pågående tiltak. Og risiko vurdere på nytt. Dersom ikke tiltak utføres innen akseptabel frist, må kontrakt termineres

Sannsynlighet 

1 – Liten (brudd vil ikke skje inn de neste 3-5 år) 
2 – Noe (Sannsynlig at et brudd vil skje innen de neste 3-5 år) 
3 – Høy (Stor sannsynlighet for brudd innen kort tid 1-3 år) 
4 – Svært høy (Pågår brudd) 

Omfang 

1 – Lav (0-10% kan bli utsatt) 
2 – Middels (10-25% kan bli utsatt) 
3 – Stor (25-75% kan bli utsatt) 
4 – Svært stor (75-100% kan bli utsatt) 

Konsekvens  

Konsekvens er fordelt på alvorlighetsgrad (1-4) og uskadelig gjøring (1-4). Disse faktorene multipliseres sammen og gir en risiko score.  

Våre konkrete tiltak for å redusere risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Noen av våre interne tiltak for å styrke anstendige arbeidsforhold i Sterner AS

Retningslinjer og rutiner er noen av tiltakene vi har iverksatt for å forhindre brudd, i tillegg har vi blant annet: 

  • Opplæring i bedriftens arbeid med menneskerettigheter for de som jobber med innkjøp og anskaffelser 
  • Varslingssystem 
  • Medarbeiderundersøkelse 
  • Krav og opplæring i språk for sikring av forståelse for miljø og sikkerhet  
  • Miljøsertifisering  
  • Overvåking av overtidsbelastning for å sikre etterlevelse av AML 

Konkrete tiltak og oppfølging av leverandører er høyst prioritert i vår organisasjon

Som beskrevet i delkapittelet «Risikovurdering av leverandører og verdikjede», så skal vår arbeidsgruppe analysert og prioritert de åtte selskapene med høyest leverandørrisiko og egenrisiko i løpet av H” 2025. Disse selskapene blir fulgt opp med konkrete tiltak og handlinger i løpet av perioden. Mer informasjon vil bli lagt til etter at funnene er ferdigstilt

Resultat av gjennomførte risikovurderinger og tilhørende tiltak

Det har per nå ikke blitt avdekket brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller kritikkverdige arbeidsforhold gjennom handlinger og tiltak internt i Sterner AS eller i vår leverandørkjede. 

I Sterner AS jobber vi kontinuerlig med Åpenhetsloven 

Bedriftens verdikjede er sammensatt med mange ledd og leverandører. Dette i seg selv er en risiko fordi det gjør det vanskeligere å ha full oversikt over flyten av materialer, varer og tjenester.  

Vi vil understreke at dette er et pågående arbeid, og vi kan egentlig aldri si oss helt fornøyd med oppfølging av leverandører knyttet til dette viktige tema. Vi mener riktignok at vurderingene og tiltakene vi har gjort synes fornuftig i henhold til vår drift. 

Fremover skal Sterner AS fortsette og styrke evalueringen og risikovurdering for å redusere potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som Sterner AS enten har forårsaket eller bidratt til, samt utførende relevante tiltak og handlinger.